RİZE ARAŞTIRMALARI VAKFI SENEDİMİZ
Vakfın Adı
Madde 1- Vakfın adı; “Rize Araştırmaları Vakfı”dır. İşbu resmi senette sadece vakıf denilecektir. Vakfın kısaltılmış adı “REVAK”dır. Vakfın Logosu, yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Vakfın Merkezi
Madde 2- Vakfın merkezi (Atakent Mah. Atakan Cad. Erbay Sok. No: 9/A Ümraniye/İSTANBUL) adresindedir. Vakıf, yönetim kurulu kararı ve yetkili makamlardan izin almak kaydıyla yurt içinde veya dışında şube ve temsilcilikler açabilir.
Vakfın Gayesi
Madde 3- Vakfın gayesi; Rize İli ve çevresinin tarih, sanat, tabiat ve kültür varlıklarını ve değerlerini araştırarak elde ettiği bilgileri, belgeleri basılı hale getirmek, bunları görsel veya yazılı basında, internet ve dijital ortamda insanlığın hizmetine sunmak, bu sahada araştırma yapacak kişi ve kurumlarla birlikte çalışmak veya onları desteklemek, her kademedeki öğrencilere eğitim yardımında bulunarak topluma faydalı bireylerin yetişmesine katkı sağlamak.
Vakfın Faaliyetleri
Madde 4- Rize ilinin tarihsel ve kültürel değerlerini ortaya çıkarabilmek için gerekli olan arşiv araştırmalarını yapmak, bu maksatla gönüllü yada ücretli olarak görevlendirmeler yapmak, elde edilen bilgileri yayın evleri ile anlaşma yaparak kitap haline getirmek, bu maksatla seminerler, konferanslar düzenlemek, gerektiğinde üniversitelerle işbirliği yapmak, her kademede okuyan ve ihtiyaç sahibi olduğu tespit edilen öğrencilere öğrenimleri süresince nakdi yardımda bulunmak, yüksel lisans veya doktora yapan öğrencileri vakıf imkanları ölçüsünde maddi olarak desteklemek.
Vakfın Gayesini Gerçekleştirmek İçin Yapabileceği İş İşlemler
Madde 5- Vakıf gayesine ulaşmak için yasal sınırlamalar dışında, miktar ve değeri kısıtlanmamış taşınır ve taşınmaz mallara bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmaya ve kullanmaya, vakıflara ilişkin yasa hükümleri uyarınca sahip olduklarını satmaya, devir ve ferağ etmeye, gelirlerini almaya ve harcamaya, vakıf malvarlığına giren bir ya da birden çok taşınmaz mal veya gelirlerini bir ya da bir çok kez yatırımda kullanmaya, vakıf amaç ve hizmet konularına aykırı olmamak koşulu ile yapılacak bağış ve vasiyet, satın alma ve diğer yollarla mal ettiği taşınır ve taşınmaz malları ve paraları yönetme, tasarruf ve harcamaya, menkul değerleri almaya ve vakfın amacı doğrultusunda bunları değerlendirip satmaya, vakfın gelirlerini artırmak için pay senetleri, tahvil, finansman bonosu ve diğer menkul değerleri almaya ve vakfın amacı gereğince bunları yurt içi ve yasal izin alındığında yurt dışındaki vakıflarla işbirliği yaparak değerlendirmeye, vakfın amaçlarına benzer çalışmalarda bulunan yurtiçi ve yasal izin alındığında yurt dışındaki vakıflar, gerçek ve tüzel kişiler ile işbirliği yapmaya, kamu kurum ve kuruluşları dışındakilerden yardım almaya, bu yardımı sağlamak için anlaşmalar yapmaya, taşınmaz malların irtifak, intifa, sükna, üst, rehin, ipotek gibi mülkiyetten gayri ayni haklarını kabule, bu hakları kullanmaya, olan ya da olacak gelirleri ile kuracağı sözleşmeler için taşınır ve taşınmaz malların rehin ve ipoteği dahil her türlü güvenceleri almaya, geçerli banka kefaletlerini kabule, vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek için gerektiğinde ödünç almaya, kefalet, rehin, ipotek ve diğer güvenceleri vermeye, vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yürütülen ve yürütülecek projelerden ve her türlü çalışmalardan gelir elde etmeye ve vakfa gelir sağlamak amacı ile olağan işletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi işletmeler, ortaklıklar kurmaya, kurulu olanlara iştirake, bunları doğrudan işletmeye yada denetimi altında bir işletmeciye işlettirmeye, vakfın amaç ve hizmet konularından birinin yada tümünün gerçekleştirilmesi için yararlı ve gerekli görülen girişim, tasarruf, mal edinme, inşaat ve benzeri sözleşmeleri yapmaya, Türk Medeni Kanununun 48. Maddesinde belirtildiği üzere izinli ve yetkili olup vakıf bu yetki ve gelirlerini Türk Medeni Kanunu ile yasaklanan maksatlarla kullanamaz.
Vakfın Mal Varlığı
Madde 6- Vakfın kuruluş malvarlığı kurucular tarafından vakfa tahsis edilmiş olan 50.000 (ellibin) Tl. dır. Kuruluş malvarlığı, vakfın kurulmasını müteakip, yapılacak ilavelerle arttırılabilir.
Vakfın Organları
Madde 7- Vakfın organları;
a) Mütevelli Heyeti,
b) Yönetim Kurulu ve
c) Denetim Kurulu’ndan oluşur.
Mütevelli Heyeti
Madde 8- Vakfın Mütevelli Heyeti;
a) 22. Madde’de yazılı ve işbu vakıf senedinde imzaları bulunan 7 gerçek kişiden oluşur.
b) Mütevelli heyet üyeliğinde ölüm, istifa yada başka bir nedenle eksilme olması halinde, boşalan üyeliğe, mütevelli heyet üyelerinden en az iki kişinin yazılı olarak teklif edeceği kişiler arasından, mütevelli heyet üye tam sayısının üçte ikisinin (2/3) vereceği karar ile seçim yapılır.
c) Vakıf kurulduktan sonra mütevelli heyet üye sayısı; 25 gerçek veya tüzel kişiliğe kadar artırılabilir.
Mütevelli Heyetinin Görev ve Yetkileri
Madde 9- Mütevelli heyet vakfın en yüksek karar organıdır. Mütevelli heyetin yetkileri aşağıda gösterilmiştir:
a) Yönetim kurulunu seçmek.
b) Denetim kurulunu seçmek.
c) Vakıf yönetim kurulunca hazırlanan faaliyet raporu ile denetim kurulu raporlarını görüşüp incelemek, yönetim ve denetim kurulunun ibrası konusunda karar vermek.
d) Yönetim kurulunca hazırlanacak vakıf iç mevzuat tasarılarını aynen veya değiştirerek kabul etmek.
e) Yönetim kurulunca hazırlanacak yıllık bütçe tasarılarını aynen veya değiştirerek kabul etmek.
f) Kamu görevlileri dışındaki yönetim ve denetim kurulu üyelerine huzur hakkı verilip verilmeyeceğini, verilecekse miktarını belirlemek.
g) Gerektiğinde vakıf senedinde ilave ve değişiklikler yapmak.
h) Vakıf faaliyetleri konusunda genel politikaları belirlemek.
ı) Boşlan ve yeni seçilecek olan mütevelli heyet üyelerini seçmek.
Mütevelli Heyetin Toplantı Zamanı ve Karar Nisabı
Madde 10- Mütevelli heyetinin ilk toplantısı, vakfın tescilini müteakip bir ay içinde yapılır.
a) Bilanço ve çalışma raporlarının onaylanması konularını görüşmek üzere şubat ayı içinde toplanır.
b) Bütçe ve çalışma raporlarının onaylanması ile seçimlerin yapılmasına ilişkin konuları görüşmek üzere kasım ayı içinde toplanır.
c) Mütevelli heyet, ayrıca yönetim kurulunun gördüğü lüzum üzerine veya mütevelli heyet üyelerinin en az üçte birinin yazılı olarak yönetim kurulundan talepte bulunmaları halinde olağanüstü olarak toplanabilir.
d) Olağan ve olağanüstü toplantılarda, ilan olunan gündemde yer almayan konular görüşülemez. Olağan toplantıda, divanın teşkilinden hemen sonra hazır bulunanların en az onda birinin yazılı önerisi ile gündeme ilave yapmak mümkündür. Ancak vakıf senedi ve vakıf organlarındaki değişiklikler ile vakfa yükümlülük ve sorumluluklar yükleyecek konular gündeme ilave edilemez. Olağanüstü toplantı ise belirlenen gündemle yapılır.
e) Toplantı tarihi, yeri, saati ve gündemi, toplantı gününden en az 7 (yedi) gün önce imza karşılığı veya üyelere ulaşacak şekilde taahhütlü mektupla bildirilir.
f) Mütevelli heyet, üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile toplanır. Çoğunluk sağlanamadığı takdirde toplantı, bir hafta sonra aynı gün ve saatte aynı yerde yapılır. Bu ikinci toplantıda toplantı nisabı, üye tamsayının üçte birinden (1/3) az olamaz.
g) Mütevelli heyet karar yeter sayısı ise, toplantıya katılanların yarıdan bir fazlasıdır. Oyların eşit olması halinde, divan başkanının oyu iki oy sayılır. Oylamanın ne şekilde yapılacağı ayrıca karara bağlanır. Her üyenin bir oy hakkı vardır. Toplantıya gelemeyecek üye, mütevelli heyetten bir başka üyeyi yazılı olarak vekil tayin edebilir. Bir şahısta birden fazla vekalet toplanamaz.
h) Vakıf senedinde yapılacak değişiklik, düzeltme veya ilaveler için karar yeter sayısı, heyet üye tamsayısının üçte ikisi (2/3) dir.
Yönetim Kurulu
Madde 11- a) Vakıf yönetim kurulu, mütevelli heyet tarafından seçilen beş (5) üyeden oluşur. Yönetim kurulu üyelerinden çoğunluğunun mütevelli heyet üyesi olması zorunludur. Ancak, çoğunluk oluşturmamak şartıyla vakıf dışından kişilerin de seçilmesi mümkündür. Yönetim kurulu başkanının mütevelli heyet üyeleri arasından olması zorunludur.
b) Yönetim kurulu ilk toplantısında; mütevelli heyet tarafından belirlenmemiş ise başkanını, başkan yardımcısını ve muhasip üyeyi seçerek görev taksimini yapar. Görev süresi bitmeden herhangi bir sebeple yönetim kurulu üyeliği sona eren üyenin yerine, mütevelli heyet tarafından seçim yapılır. Yönetim kurulu ayda en az bir kere toplanır. Geçerli mazereti olmadan arka arkaya (3) toplantıya katılmayan yönetim kurulu üyesi, bu görevden çekilmiş sayılır.
c) Toplantı yeter sayısı (3) olup, kararlar mevcudun çoğunluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde başkanın oyu iki (2) oy sayılır.
d) Yönetim kurulu üyelerinin görev süresi 2 yıldır. Süresi biten üye tekrar seçilebilir.
e) Alınan kararlar, her yıl birden başlayan numaralar verilerek noter tasdikli karar defterine yazılarak imzalanır.
Yönetim Kurulunun Görev, Yetki Ve Sorumlulukları
Madde 12- Yönetim kurulu, vakfın idare ve icra organı olup bu sıfatla yönetim kurulu;
a) Vakıf gayesi doğrultusunda her türlü kararı alır ve uygular.
b) Mütevelli heyetçe belirlenen genel politikalar ışığında, vakıf faaliyetlerinin düzenli ve verimli olarak yürütülmesini sağlar. Bu bağlamda gerekli iç mevzuat tasarılarını hazırlar ve mütevelli heyetin onayına sunar.
c) Vakıf malvarlığının değerlendirilmesi ve yeni mali kaynaklara kavuşturulması hususunda gereken çalışmaları yapar.
d) Vakıf tüzel kişiliği adına, bütün gerçek ve tüzel kişilerle hukuki, mali ve sair konularda gerekli girişimlerde bulunur ve işlemler yapar.
e) Görev, yetki ve sorumlulukları açıkça önceden belirlenmek kaydıyla vakfa müdür atar, vakıf genel sekreterliği veya benzeri yardımcı birimler oluşturabilir, gerektiğinde görevlerine son verir.
f) Vakıfta istihdam edilecek personeli belirler, atamasını yapar, ücretlerini tayin eder, gerektiğinde işlerine son verir.
g) İlgili mevzuat hükümleri çerçevesinde, yurtiçinde ve yurtdışında şube ve temsilcilik açılmasına ve kapatılmasına karar verir, bu hususta gereken işlemleri yapar.
h) Vakfın muhasebe işlerini takip ve kontrol eder, hesap dönemi sonunda gelir-gider cetveli ve bilançoların düzenlenerek ilgili idareye gönderilmesini ve ilanını sağlar.
ı) Mütevelli heyetin kabul ettiği yıllık bütçeyi uygular.
i) Mütevelli heyet toplantıları ile ilgili hazırlık işlemlerini yerine getirir.
j) Mütevelli heyet toplantılarında, döneme ait vakıf faaliyet raporunu ibraya sunar.
k) İlgili mevzuat ile vakıf senedi ve vakıf iç mevzuatının gerektirdiği diğer görevleri yapar.
Denetim Kurulu
Madde 13- Denetim kurulu, mütevelli heyet adına vakfın faaliyet ve hesaplarını denetleyen bir organdır. Denetim kurulu, mütevelli heyetçe kendi içinden veya çoğunluk oluşturmamak üzere dışarıdan seçilecek iki (2) üyeden oluşur. Herhangi bir sebeple ayrılan üyenin yerine mütevelli heyet tarafından seçim yapılır. Denetim kurulu, incelemelerini tüm defter, kayıt ve belgeler üzerinde yapar. Vakıf hesapları yeminli mali müşavirler tarafından da tasdik edildikten sonra hesap dönemi itibari ile düzenlenecek rapor, mütevelli heyet toplantısından en az on beş (15) gün önce mütevelli heyete gönderilmek üzere yönetim kuruluna verilir. Denetim kurulu üyelerinin görev süresi iki (2) yıldır. Süresi dolan üye tekrar seçilebilir.
Vakfın Temsili
Madde 14- Vakfı, yönetim kurulu temsil eder. Yönetim kurulu bu temsil yetkisini yönetim kurulu başkanı ve başkan yardımcısına devredebilir. Yönetim kurulu; genel veya belli konularda, belirteceği esaslar dahilinde kendi üyelerinden bir veya birkaçını, yetkili memur ve memurlarından herhangi bir veya birkaçını, temsilci veya temsilciliklerini, herhangi bir sözleşmeyi akdetmeye, mukavele, hukuki belge veya senedi vakıf nam ve hesabına tanzim ve devretmeye de yetkili kılabilir.
Vakfın Gelirleri
Madde 15- Vakfın gelirleri aşağıda gösterilmiştir.
a) Vakfın amacına uygun her türlü şartlı, şartsız bağışlar ile yardımlar.
b) Vakıf faaliyetlerinden elde edilecek muhtelif gelirler.
c) İktisadi işletmeler, iştirakler ve ortaklıklardan sağlanacak gelirler.
d) Vakıf menkul ve gayrimenkulleri ile diğer varlık ve haklarının değerlendirilmesi ile sağlanacak gelirler.
Vakıf Gelirlerinin Tahsis ve Sarf Edileceği Yerler
Madde 16- Vakfın yıllık brüt gelirlerinin en az üçte ikisi vakfın amaçlarına, kalanı yönetim ve idame giderleri ile ihtiyata ve vakıf malvarlığını artırıcı yatırımlara tahsis ve sarf olunur.
Oylamalarda Üye Sayısının Hesabı
Madde 17- Vakıf organlarının yapacağı oylamalarda, toplantı ve karar yeter sayılarının hesabında, küsürler dikkate alınmaz.
Resmi Senet Değişikliği
Madde 18- Vakıf senedi değişiklikleri; en az iki (2) yönetim kurulu üyesinin veya en 3 mütevelli heyet üyesinin yazılı teklifi ile önerilir ve mütevelli heyet üye tamsayısının en az üçte ikisinin (2/3) onayı ile yapılır.
Vakfın Sona Ermesi
Madde 19- Vakfın herhangi bir sebeple sona ermesi halinde vakfın tasfiyesinden arta kalan malvarlığı, ………………. Vakfı ile ………………………………. Vakfına devredilir. Vakfa ait menkul, gayrimenkul ve diğer tüm varlık ve haklar eşit oranda yukarda yazılı vakıflara mütevelli heyetin kararı ve Kanunda yazılı şartlara göre yapılır. Vakfın feshi, ancak yönetim kurulunun veya mütevelli heyet üye tamsayısının salt çoğunluğunun yazılı teklifi ve mütevelli heyet üye tamsayısının üçte ikisinin (2/3) onayı ile mümkündür.